Onlangs reisden onze Yappanezen, SEA-specialist, Jelle en, online marketing hub lead,  Jeroen af naar Keulen voor DMEXCO 2024, het grootste marketing- en tech-event van Europa. Dit is dé plek waar je de nieuwste digitale trends, innovatieve tools en waardevolle inzichten opdoet.

Hieronder delen ze hun belangrijkste bevindingen.

Van thermometer naar thermostaat in data-analyse 🌡️

Een van de meest opvallende inzichten betreft de verschuiving in data-analyse. Waar dit eerst vooral reactief was, vergelijkbaar met een thermometer die enkel meet, ligt de focus nu steeds meer op voorspellende inzichten en proactieve sturing, als een thermostaat. 

Deze evolutie stelt marketeers in staat om niet alleen het verleden te analyseren, maar om vooruit te kijken en strategieën te vormen op basis van verwachte trends en ontwikkelingen.

Google’s consumentenonderzoek: veranderende patronen

De presentatie van Google over consumententrends bood ons waardevolle inzichten. Uit de cijfers blijkt dat 50% van de consumenten zich overweldigd voelt bij het maken van een aankoop, en 67% geeft aan dat aankoopbeslissingen nemen tegenwoordig moeilijker is dan vroeger. Daarnaast zou 82% het nuttig vinden als AI kan helpen om hun shoppingtijd te verkorten. Deze veranderingen in consumentengedrag benadrukken hoe belangrijk het is om betere strategieën te ontwikkelen die inspelen op de behoefte aan eenvoud en efficiëntie in het aankoopproces.

Tools voor slimmer werken

We ontdekten zes tools die ons werk kunnen verbeteren en efficiënter kunnen maken. Van AI-tools voor contentcreatie tot geavanceerde data-analyse software, deze hulpmiddelen beloven workflows te optimaliseren en processen te versnellen.

 

  1. Melibo.de: customerservice by AI.

  2. Conversionmaker.ai: slimme AI-generated teksten voor je webshop.

  3. Echo-analytics.com: geo-ruimtelijke data inzetten voor betere audiences & targetting.

  4. Resonio.com: voer zelf je 3-in-1 marktonderzoek uit.

  5. Hello-charles.com: Whatsapp automation flows

  6. Brame.io: Gamification marketing met no code builder

Leiderschap evolueert

Leiderschap was een belangrijk thema op DMEXCO. Er werd vooral gepraat over de evolutie van leiderschap in het digitale tijdperk: hoe leiders zich moeten aanpassen en flexibel moeten zijn. Een leuke leestip voor diegene die interesse hebben in dit onderwerp is Team of Teams van McChrystal. Hij contrasteert twee leiderschapsmindsets: de schaakmeester en de tuinman. De schaakmeester wil elke zet van de teamleden controleren. De tuinman daarentegen richt zich op het creëren van de ideale omstandigheden om effectief teamwerk mogelijk te maken zonder voortdurend toezicht.

“Efficiency is doing things right, effectiveness is doing the right things.”
Stanley A. McChrystal
Team of Teams: New Rules of Engagement for a Complex World

WhatsApp vs. e-mail in direct marketing

Een interessante discussie ging over de opkomst van WhatsApp als direct marketingkanaal. Deze app begint de rol van e-mail uit te dagen door zijn snelle en persoonlijke communicatie. Met hogere engagement rates kan dit kanaal een belangrijke rol spelen in direct contact met klanten. Een goed voorbeeld hiervan is de Blackweek campagne van Jack Wolfskin. 👇🏻

Het "Spillover Effect" in e-mailmarketing

Een onverwachte, maar waardevolle ontdekking was het bewezen “spillover effect” in e-mailmarketing. Dit betekent dat de impact van een e-mailcampagne veel verder kan reiken dan alleen de directe ontvangers. Rituals stuurde bijvoorbeeld mails over home-producten naar hun klanten, maar zagen ook een stijging in de verkoop van body-producten.

Uitdagingen voor YouTube

Hoewel YouTube nog steeds een van de belangrijkste marketingplatformen is, werd ook gesproken over de uitdagingen waar het platform momenteel tegenaan loopt. YouTube scoort het hoogst op de vraag: “Welke advertenties irriteren jou?” en laat het minst aantal ads per uur zien aan de gebruikers.

Praktische data-analyse voor e-commerce tijdens actieperiodes

Een praktische tip voor data-analyse was het monitoren van e-commerce tijdens actieperiodes. Het is belangrijk de advertenties aan te passen aan het type klant. Target klanten die voornamelijk tijdens actieperiodes kopen met aanbiedingen die het gevoel geven van een unieke kans, urgentie creëren en/of loyaliteit belonen.

Klanten die buiten actieperiodes kopen worden best overtuigd door te focussen op het productvoordeel en kwaliteit. Bouw met deze klanten een emotionele connectie op via het merkverhaal en de waarden. Beloon ze op lange termijn met loyalty programma’s.

Een budgethotel vs. luxe vakantiebestemmingen op social media

Een inspirerend voorbeeld was dat van een budgethotel dat tussen luxe vakantiebestemmingen wist op te vallen op social media. 

De sleutel? Move first. Zet in op nieuwe platformen voordat de concurrentie het doet. Dit kan jouw merk een enorme boost geven als je vroeg instapt. Het is ook belangrijk je content slim te herhalen. Verspreid video’s op meerdere kanalen zoals YouTube shorts, Reels en Tiktok. Om content te produceren zet je best in op eigen creators. Met een inhouse creator heb je meer controle over je merkidentiteit en kun je snel inspelen op trends, wat je merk relevant houdt.

DMEXCO 2024 heeft Jelle en Jeroen flink geïnspireerd met nieuwe ideeën en strategieën. We zijn klaar om deze inzichten bij Yappa toe te passen en onze klanten nog beter te adviseren en bedienen.