Vaak krijgen we een strategische vraag over de keuze tussen e-mailmarketing of een campagne op social media. Afhankelijk van wat je wil bereiken, is kiezen in dit geval wel degelijk verliezen. In deze blogpost kom je te weten waarom dit geen "of-" maar een "en-verhaal" moet zijn. Let's get ready to rumble!

In de rechterhoek: social media marketing

De tijden waarin het voldoende was om gewoon aanwezig te zijn op social media zijn lang vervlogen. Het is niet meer voldoende om simpelweg een pagina op Facebook, LinkedIn of Instagram te beheren. Het organische bereik van een social media post (amper 6%) heeft klappen gekregen en is niet meer wat het geweest is (bron).

Als je de vruchten wil plukken van de mogelijkheden die social media marketing biedt, kan je best adverteren. Maar wat zijn nu net die mogelijkheden en voordelen van social media marketing en waarom zou je het überhaupt inzetten?

1. Meer verkeer

Als je weet dat ongeveer 65% van de Belgen actief is op sociale media, biedt dit enorm veel potentieel om jouw doelpubliek te bereiken. Maar nog belangrijker: in tegenstelling tot bijvoorbeeld een printadvertentie, heb je volledig in handen wiens pad je wel of juist niet zal kruisen.

2. Specifieke targeting

Targeten op interesse, jobtitel, gezinssamenstelling, … er zijn 1001 opties. Zo ben je zeker dat het publiek dat je bereikt, ook relevant is. Er zijn dus meerdere mogelijkheden binnen één social media kanaal, maar ook de kanalen onderling verschillen. Zo leent LinkedIn zich beter voor het bereiken van professionele profielen of vaardigheden. Terwijl Facebook qua geografische targeting dan weer een zwaargewicht is.

3. Doelgerichte campagnes

Het is belangrijk om te weten wat het precieze doel is van de campagne die je zal voeren. Instagram is het kanaal bij uitstek om de eigenheid van jouw merk in de kijker te zetten en je zo (visueel) te differentiëren. Een kanaal als Facebook leent zich perfect om de conversatie met jouw doelpubliek aan te gaan. De keuze van kanaal hangt erg nauw samen met wat je nu net wil bereiken.

 

In de linkerhoek: e-mailmarketing

De digitale wereld is continu in beweging. Bestaande kanalen veranderen in snel tempo en nieuwe media evolueren constant. Er is echter één marketingstrategie die al sinds jaar en dag deel uitmaakt van menig communicatieplan: e-mailmarketing. Je zou kunnen denken, is dat dan nog wel relevant? Awel ja!

Vroeger was het nog mogelijk om als bedrijf massaal e-maildatabases aan te kopen via externe partijen. GDPR heeft echter voor een knockout gezorgd. Hierdoor moet je veel bewuster omgaan met het aanleggen en onderhouden van je e-maildatabase.

E-mailmarketing opbouwen van nul is nog steeds mogelijk. Geef de gebruiker iets relevants, of dat nu een e-book, whitepaper of checklist is. Iedereen kan voor zijn branche, dienst of product wel iets verzinnen wat je doelpubliek handig vindt. Informeer de gebruiker waarom je zijn of haar e-mailadres nodig hebt, laat hem of haar aanvinken waarvoor je het mag gebruiken en bezorg de relevante content.

Zo is iemand die zich inschrijft voor een e-maillijst tien keer meer waard dan iemand die toevallig een advertentie voorbij ziet komen. Een subscriber heeft proactief al een bepaalde intentie getoond. Jij krijgt de toestemming om hen te contacteren. Straffer nog, jij moet de toestemming krijgen om hen te contacteren! GDPR-proof, remember? Bestaande klantenrelaties mag je trouwens wel nog gewoon benaderen met e-mails.

Die toestemming die jij gekregen hebt, heeft uiteraard ook een groot aandeel in het conversiepercentage van een e-mail campagne. Zo ligt de CTR (click-through-rate) van een mailing op gemiddeld 3%, terwijl dit in een social media campagne rond de 0,5% schommelt (bron).

 

And the winner is: e-mailmarketing?

Fout. Alles hangt af van wat je wil bereiken met jouw campagne en in welke fase jouw doelpubliek zich bevindt. Zonder een actief social media beleid waarin de beleving rond jouw merk duidelijk naar voren komt, zullen er weinig mensen getriggerd worden om in te schrijven voor een mailing. Zonder e-mail campagnes zal je dan weer een groot doelpubliek bereiken, maar mist die conversie gedreven punch die vele prospecten of bestaande klanten kunnen gebruiken.

Je zegt ook niet ja op een huwelijksaanzoek zonder dat je iemand beter hebt leren kennen.

Beiden zijn dus nodig, er is enkel een verschil in timing en hoe ‘warm’ de lead is die je zal bereiken. Elke fase in de conversiefunnel vergt een andere aanpak. Waar een social media campagne vooral focust op branding en acquisitie, is het ultieme doel van een e-mailcampagne converteren.

Kortom, social media staat vooral in het teken van het benaderen van een nieuw doelpubliek, terwijl e-mailmarketing zich in de eerste plaats leent voor het informeren van bestaande klanten en deze relaties nog te verbeteren.

Ben je op zoek naar een sparringspartner?

Aarzel dan niet en contacteer ons gerust.